Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmatený cestovatel – dorozumívání se Španěly

Reportáže z cest zmateného cestovatele. Tentokrát o tom, jak je to úžasné, když se člověk domluví anglicky, německy, částečně rusky, a je mu to ve Španělsku houby platné.

Od třetí třídy základní školy jsem chodil do jazykovky. V té době byla povinná ruština. Učil jsem se jí 6 let. Od páté třídy dělám angličtinu a mluvím anglicky denně od té doby, co jsem ze školy vypadnul. Na střední škole jsem čtyři roky předstíral studium němčiny a pak mě tu zpropadenou němčinu, kterou jsem nechtěl ani vidět ani slyšet, učili v práci v kurzech jeden na jednoho další 4 roky. Španělsky umím akorát „Donde esta la zapateria?“ („Kde je obchod s obuví?“), „Una sangria/cerveza por favor“ („Prosím jednu sangrii/jedno pivo“), „Yo no hablo Espanol, hablo Englés“ („Nemluvím španělsky, mluvím anglicky“) a „hormiga“ („mravenec“ – ty jsme měli na pokoji na Mallorce). Věřil jsem, že se stejně ve Španělsku nějak dohodnu. Chyba!

Španělé sami si ze své jazykové výbavy dělají legraci. Tvrdí, že umí mluvit dvěma jazyky: španělsky a do telefonu.

Pokud náhodou potkáte v mezinárodní firmě Španěla, který bude tvrdit, že umí anglicky, berte to s rezervou. Nenechte se zviklat tím, že se bude tvářit, jak vás poslouchá, jak vám rozumí a opakovat pořád dokola „Jez“.

Svojí první dvouhodinovou prezentaci jsem měl před asi sedmi kolegy. Někteří z nich se tvářili sebejistě, jiní méně. Proto jsem se průběžně ptal, jestli všemu rozumí. „Jez, jez!“ Po dvou hodinách prezentace jsem se otočil na nejméně sebevědomě se tvářící kolegyni a říkám: „Tak, a teď mi to tak nějak shrň vlastními slovy.“

„Jez, jez“ doprovázené kýváním a úsměvem.

„No ne, my si asi nerozumíme, teď mi řekni, o čem jsem poslední dvě hodiny povídal!“

„Jez, jez“ a zase kývání.

„Guillermo,“ to je šéf logistiky a anglicky umí, „prosím tě řekni Amparo, aby mi zopakovala to, co jsem říkal, ale vlastními slovy. Nejsem si jistej, jestli mi rozuměla.“

Guillermo chvíli povídal něco španělsky (nebo valenciánsky – pro mě je to stejný, ale nejspíš je to rozdílný jak Brněnský hantec od češtiny) a Amparo ze sebe vysoukala „Aj dont understánd.“

„Ještě někdo nerozuměl“ ticho.

„Tak jinak: rozuměl někdo?“

Guillermo a Migel, šéf financí, nesměle prohlásili, že prezentaci rozuměli. Teda těm obrázkům. A že i trochu angličtině.

Odpoledne jsme strávili tou samou prezentací, kdy jsem po každém slajdu dal prostor hromadné debatě ve španělštině, aby rozuměli všichni, a na konci debaty mi vždy někdo vlastními slovy, ve vlastním pokusu o angličtinu řekl, co kolektiv pochopil.

To bylo před víc jak půl rokem. Od té doby válčíme se špangličtinou společně. Ale už si rozumíme. Teda většinou. Přiznávám, že když mi třeba minulý týden přišel e-mail o cenovém inkrementu, první co mě napadlo, bylo, že se asi jedná o opak exkrementu, což netuším, co by (ten opak) mělo být.

A jak je to mimo práci? Na hotelové recepci se většina personálu dokáže anglicky dorozumět ohledně věcí, které se hotelu přímo týkají. Složitější dotazy typu „Kolik je zhruba mýtné do Barcelony?“ posílejte radši písemně.

Sobotu a neděli jsem strávil ve Valencii, v Castellu a Peñíscole. Potkal jsem jen málo lidí, kteří anglicky rozuměli (odpovídali pantomimou a španělsky) a celkem tři lidi, kteří uměli anglicky i mluvit. Jeden z nich byl Rus žijící ve Valencii šestnáct let (s tím jsem pokecal i německy a rusky), druhá byla Ukrajinka (opět znalost angličtiny, němčiny i ruštiny) a v Peñíscole Marokánec, který uměl i pár slov česky (chodil dva roky s holkou z Brna).

Takže pokud jedete do Španělska, naučte se španělsky radši aspoň pár slovíček a doufejte, že potkáte ve Španělsku žijící cizince :-)

Autor: Jan Krauskopf | úterý 2.2.2010 9:41 | karma článku: 14,48 | přečteno: 1258x
  • Další články autora

Jan Krauskopf

Kozel zahradníkem aneb "Korupce? Prostě jí odstraníme"

V naší krásné zemi víme, že u nás řádí korupce. Že korumpují všichni a všechny. Teda kromě nás, samozřejmě. A protože je korupce nešvar, se kterým je potřeba bojovat, dali jsme v minulých volbách druhý nejsilnější mandát hnutí vlastněnému člověkem, který čelil podezření z korupce při privatizaci Unipetrolu i mezinárodně. Kdo jiný by mohl vědět lépe, jak s korupcí zatočit?

13.11.2014 v 8:57 | Karma: 14,91 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Jan Krauskopf

Pohlavní výzkumníci a výzkumnice bijte na poplach!

„Tak nám dráhy zavádějí kupé jen pro ženy, pani Müllerová,“ chtělo by se říci slovy klasika. Ženy se nám necítí ve vlacích bezpečně, a tak vznikají vagóny vyhrazené jen pro dámy. Je to věc naprosto logická, a v zásadě hodná podpory. Proč tedy k ní psát blog? Protože krásně ukazuje absurditu pohlavních výzkumníků a výzkumnic.

6.2.2012 v 9:11 | Karma: 22,92 | Přečteno: 1006x | Diskuse| Ostatní

Jan Krauskopf

Asociace profese učitelství sednout! Za 5!

Bylo jen otázkou času, kdy nějaká horda krasoduchů přijde s názorem, že je vlastně nespravedlivé, aby někdo měl jedničky, někdo dvojky a někdo propadal. Ten krásný okamžik nastal.

1.11.2011 v 9:07 | Karma: 18,32 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ostatní

Jan Krauskopf

Je nám třeba nová ERA...

... Evropská Ratingová Agentura, aneb na horní palubu Titaniku zve k tanci a poslechu Evropská Unie.

14.10.2011 v 9:03 | Karma: 16,66 | Přečteno: 919x | Diskuse| Ostatní

Jan Krauskopf

Zoufalství ČSSD v přímém přenosu

O vystoupení ekonomického "experta" ČSSD v Událostech komentářích 27.7.2011 na téma daňového paušálu a stavebního spoření.

28.7.2011 v 9:05 | Karma: 29,10 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:56

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  16:43

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 74
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1945x
... si udělejte úsudek sami :-)